10. stycznia 2020r. odbyły się zajęcia warsztatowe w ramach realizowanej w roku szkolnym 2019/2020 innowacji pedagogicznej: „Obserwując i doświadczając, odkrywamy tajemnice przyrody”. W ramach innowacji uczniowie klas starszych przeprowadzają wraz z młodszymi kolegami doświadczenia na określony temat.
Tym razem uczniowie klasy VII - pod kierunkiem nauczycielki fizyki p. Mirosławy Zydorczak - przygotowali dla trzecioklasistów doświadczenia dotyczące budowy i zasady działania jednej z maszyn prostych - dźwigni dwustronnej. Dzieci dowiedziały się, że dźwignia może być w równowadze nie tylko wtedy, gdy w tej samej odległości działają takie same siły. Ale także wtedy, gdy na ramieniu dwa razy krótszym działa siła dwa razy większa, a na trzy razy krótszym - trzy razy większa itd. Poznały również zastosowanie dźwigni dwustronnej, nauczyły się ważyć różne przedmioty, zrozumiały także, dlaczego przy pomocy odważników o znanej masie można wyznaczyć masę dowolnego ciała. Poza tym wykonały doświadczenie polegające na podnoszeniu cegły przy użyciu pręta. Przekonały się, że jeśli pręt podeprzemy blisko cegły (ramię jest krótkie), to podniesiemy ją bardzo małą siłą. Gdy podporę odsuwamy od cegły (wydłużamy ramię), to trzeba działać coraz większą siłą. Dużo radości sprawiło też uczniom „ważenie” różnych ciał przy pomocy drewnianej listwy podpartej pośrodku. Na jednej stronie listwy dzieci układały przedmiot, a po drugiej stronie w tej samej odległości ciała o znanej masie.
Dla starszych uczniów zajęcia te okazały się świetnym sposobem na utrwalenie wiedzy z fizyki, dla młodszych zaś były okazją do odkrywania i doświadczania.