https://www.szczepie-niekluje.pl/szczepienie-przeciw-grypie/
Informacja o zakresie opieki sprawowanej przez pielęgniarkę / higienistkę szkolną.
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Centylek” działając na podstawie art. 7 pkt 3 Ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. z 2019, poz. 1078) informuje, że uczniowie są objęci profilaktyczną opieką zdrowotną w środowisku nauczania i wychowania w ramach świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (część I załącznika nr 4 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych - tj. Dz.U. z 2019 r., poz. 736, ze zm.) obejmujących:
- wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych u ucznia odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne lub klasy I oraz klasy III, V, VII szkoły podstawowej, klasy I oraz ostatniej szkoły ponadpodstawowej, a także kierowanie postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowanie opieki czynnej nad uczniami z problemem zdrowotnym;
- opiekę nad uczniami przewlekle chorymi i z niepełnosprawnością, w tym realizacja świadczeń pielęgniarskich oraz wyłącznie na podstawie zlecenia lekarskiego i w porozumieniu z lekarzem rodzinnym, na którego liście świadczeniobiorców znajduje się uczeń, zabiegów i procedur leczniczych koniecznych do wykonania u ucznia w trakcie pobytu w szkole;
- udzielaniu pomocy przedlekarskiej w nagłych wypadkach, zachorowaniach lub zatruciach u uczniów;
- udział w planowaniu, realizacji i ocenie edukacji zdrowotnej;
- grupowej profilaktyce fluorkowej metodą nadzorowanego szczotkowania zębów preparatem fluorkowym u uczniów klas I – VI szkół podstawowych oraz edukacji w zakresie zdrowia jamy ustnej;
- doradztwo dla dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnychw szkole.
Brak zgody na realizację któregokolwiek z wyżej wymienionych świadczeń wymaga formy pisemnej.
Informacja o świadczeniach gwarantowanych znajduje się na tablicy ogłoszeń w szkole.
Jednocześnie NZOZ informuje, że pozyskane dane dotyczące stanu zdrowia ucznia są objęte tajemnicą medyczną. Ponadto dane osobowe przetwarzane są zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE w zakresie niezbędnym do realizacji świadczeń zdrowotnych.
Szczegółowe zasady ich przetwarzania dostępne są na tablicy informacyjnej w gabinecie szkolnym .
Prosimy o wypełnienie i przekazanie pielęgniarce / higienistce szkolnej Karty badania profilaktycznego ucznia. Dane uzyskane z wywiadu posłużą do realizacji wyżej wymienionych świadczeń. W celu zapewnienia jak najlepszej opieki nad dzieckiem podczas pobytu w szkole, prosimy o bieżące informowanie pielęgniarki/ higienistki szkolnej o wszelkich zmianach w stanie zdrowia dziecka.
Celem testów przesiewowych oraz badania bilansowego jest:
- wczesne wykrywanie wad rozwojowych u dziecka, np.: wady wzroku, kręgosłupa, słuchu,
- określenie grupy ćwiczebnej , tj.: przeciwwskazań do na zajęcia w-f, uczestnictwa w zawodach sportowych,
- innych szczególnych wskazań dotyczących opieki zdrowotnej w trakcie pobytu dziecka w szkole.
Po wykonaniu testów przesiewowych uczniowie pełnoletni / rodzice proszeni są o udanie się z dzieckiem do lekarza rodzinnego celem wykonania badań bilansowych. Kartę badania bilansowego należy zwrócić pielęgniarce / higienistce szkolnej.
Przypominamy, że pielęgniarce / higienistce szkolnej należy dostarczyć Kartę Zdrowia Ucznia. Szczególnie dotyczy to uczniów zmieniających szkołę w trakcie roku szkolnego.
W marcu, klasa piąta spotkała się z pielęgniarką - panią Renatą Mierzejewską, aby zrealizować program o zasadach zdrowego odżywiania „PoZdro!” Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach. Dowiedziały się, co to jest piramida żywieniowa i jak ważna jest aktywność fizyczna dla życia i zdrowia człowieka. Otrzymały poradniki, które samodzielnie uzupełniały w trakcie zajęć. Obejrzały także dwa krótkie filmiki. Materiały dostarczyła firma „Medicover”.
Warto zapoznać się z piramidą żywieniową oraz poznać zasadę „pięć palcy u ręki = pięć niezbyt obfitych posiłków w ciągu dnia”. Przerwy między palcami = przerwy między posiłkami ok.3 godziny.
Piramida Żywieniowa
Aktywność fizyczna
Jak zauważyliście nie bez powodu u podstawy piramidy znajduje się aktywność fizyczna – rozumiana nie tylko jako typowy sport ale także: chodzenie po schodach, spacer, nordic walking, etc. Według IŻŻ codziennie na aktywność fizyczną powinniśmy poświęcić przynajmniej 30-45 minut.
Podstawa diety
Produkty u podstawy powinny być spożywane częściej i w większej ilości, czym wyżej, tym spożycie powinno być rzadsze. Co ważne: są to zalecenia dla osób zdrowych. Niektóre schorzenia mogą wymagać indywidualnej diety.
Owoce i warzywa
Ogólnie rekomenduje się spożycie 4-5 posiłków w regularnych odstępach czasu. Jak łatwo zauważyć podstawą diety są warzywa i owoce – w praktyce powinny one stanowić aż połowę tego co jemy. Istotne są też proporcje, bo 3/4 powinny stanowić warzywa, mniej zaś owoce.
Produkty zbożowe
Na wyższym szczeblu znajdują się produkty zbożowe – co istotne: rekomenduje się spożycie produktów pełnoziarnistych, bo to one są zdrowszym wariantem.
Nabiał
Dalej pojawia się nabiał – np. 2 szklanki mleka, który można też zastąpić innym produktem mlecznym, takim jak jogurty naturalne, kefiry.
Mięso
Dwa najwyższe szczeble to produkty, których często nadużywamy – mięsa. Warto aby zamiast czerwonego mięsa, które powinniśmy jeść sporadycznie – pojawiały się w diecie nasiona roślin strączkowych, ryby, jaja, chude mięso. Ma to znaczenie szczególnie w unikaniu spożycia dużej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych.
Tłuszcze
Najwyżej znajdziemy tłuszcze. Warto zwrócić uwagę na to jakie tłuszcze wybieramy – raczej odradza się spożywanie dużej ilości tłuszczów zwierzęcych. Warto zastępować je tłuszczami roślinnymi – np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek.
Wielcy nieobecni piramidy
Na marginesie warto wspomnieć o tym, co warto eliminować z diety. Są to cukier, słodycze (które można zastąpić owocami) oraz sól (aby jedzenie było smaczne, można wykorzystać zioła), należy pić wodę (ok. 1,5 litra dziennie).
SPOSOBY OGRANICZANIA RYZYKA ZAKAŻENIA KORONAWIRUSEM
ZGODNIE Z OBOWIĄZUJĄCĄ USTAWĄ z dnia 12 kwietnia 2019r. o opiece zdrowotnej nad uczniami.
Świadczenia pielęgniarki lub higienistki szkolnej obejmują:
1. Wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych (kl. I, III, V, VII).
2. Czynne poradnictwo dla uczniów z problemami zdrowotnymi.
3. Sprawowanie opieki nad uczniami z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnością, w tym realizacja świadczeń pielęgniarskich oraz wyłącznie na podstawie zlecenia lekarskiego i w porozumieniu z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, na którego liście świadczeniobiorców znajduje się uczeń, zabiegów i procedur leczniczych koniecznych do wykonania u ucznia w trakcie pobytu w szkole.
4. Udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć.
5. Edukacja w zakresie zdrowia jamy ustnej.
6. Prowadzenie u uczniów szkół podstawowych (klasy I-VI) grupowej profilaktyki fluorkowej metodą nadzorowanego szczotkowania zębów preparatami fluorkowymi, 6 razy w roku, w odstępach co 6 tygodni.
7. Udział w planowaniu, realizacji i ocenie edukacji zdrowotnej.
8. W uzasadnionych przypadkach przegląd czystości włosów.
Rodzice, którzy nie wyrażają zgody na świadczenia udzielane przez pielęgniarkę medycyny szkolnej, proszeni są o złożenie w formie pisemnej braku zgody na wykonywanie przez pielęgniarkę czynności.
W czasie dojrzewania zachodzą dynamiczne zmiany w wyglądzie zewnętrznym, następuje oddzielenie dzieciństwa od młodości. Ma to miejsce głównie w okresie zwanym skokiem pokwitaniowym. U chłopców skok pokwitaniowy zazwyczaj występuję między 12 a 15 rokiem życia i powoduje przybranie na masie ciała o około 20 kilogramów i przyrost wysokości o około 20 cm. Dziewczynki dojrzewają wcześniej niż chłopcy (o około 2 lata) i u nich skok pokwitaniowy występuje między 10 a 13 rokiem życia. Ostatnio obserwuje się wcześniejsze rozpoczęcie dojrzewania niż kiedyś. Program profilaktyczny "Między nami kobietkami" porusza ważne dla dojrzewających dziewcząt problemy.
Zajęcia z dziewczynkami klasy szóstej przeprowadziła pielęgniarka szkolna pani Renata Mierzejewska. Uczennice otrzymały pakiety produktów firmy Always.
Dlaczego warto mówić o AIDS?
Dlatego, że jest nieuleczalna i nieodwracalna, a ci którzy mogą zachorować chodzą teraz do szkoły.
Co to jest AIDS ?
To zespół nabytego upośledzenia odporności, wywołany przez zakażenie wirusem HIV. Organizm człowieka jest wyposażony w mechanizm obronny- system odpornościowy, który zwalcza atakujące nas infekcje oraz choroby. HIV powoli osłabia ten system, aż do jego ostatecznego zniszczenia .Ten wirus w organizmie człowieka, może przebywać wiele lat w utajnieniu, zanim pojawia się objawy choroby.
Trochę przerażającychstatystyk.
Sytuacja epidemiologiczna HIV/AIDS na świecie w 2018 roku wg. danych WHO:
Liczba osób żyjących z HIV – 37.9 mln
Liczba osób leczonych antyretrowirusowo – 23.3 mln
Liczba osób nowo zakażonych HIV – 1.7 mln
Liczba zgonów związanych z AIDS – 770 tys.
Liczba osób zakażonych HIV od początku epidemii – 74.9 mln.
Liczba osób, które zmarły z powodu AIDS od początku epidemii – 32.0 mln
W Polsce liczba zakażonych HIV wzrasta, każdego roku wykrywa się ponad 800 zakażeń. Na świecie codziennie zakaża się ok.7 tysięcy osób, a ok.5 tysięcy umiera z przyczyn związanych z HIV/AIDS.
Trzy czwarte osób cierpiących na AIDS żyje w Afryce Subsaharyjskiej. Pomimo ogólnegospadkuliczbynowychzakażeńłącznaliczbaosóbżyjącychzwirusemHIVna świecie stalerośnie.
W jaki sposób przenosi się zakażenie?
-zakaźne są kontakty seksualne z nosicielami, ponieważ zakaźne są płyny ustrojowe nosiciela :krew, sperma, wydzielina z pochwy.
-przez przedostanie się zakażonej krwi innej osoby do naszego krwioobiegu
- w czasieciąży, podczasporodulubkarmieniadzieckapiersiąprzezmatkęzakażonąHIV.
Zachowania ryzykowne,narażające na zakażenie wirusem HIV to:
-kontakty seksualne z przygodnymi partnerami,
-wykonywanie tatuaży, nakłuć ciała niesterylnym sprzętem,
-wstrzykiwanie narkotyków.
Nie zarazisz się;
-podczas kontaktów towarzyskich i zawodowych,
-podając rękę
-przebywając w tym samym pomieszczeniu,
-dotykając przedmiotów należących do innych osób,
-poprzez sztućce i talerze,
-korzystając z publicznej komunikacji, z ogólnie dostępnych toalet oraz basenów,
-przez ukąszenia komarów i innych owadów,
Istnieje test wykrywający wirus HIV
Jest to jedyny sposób, aby dowiedzieć się czy dana osoba jest zakażona HIV.
Zrobienie testu jest bardzo osobistą decyzją. Test ten nie stwierdza choroby AIDS, tylko daje nam odpowiedź czy zostaliśmy zakażeni wirusem HIV.
Nie można jak dotąd całkowicie wyleczyć zakażenia HIV, nie istnieje szczepionka chroniąca przed zakażeniem. Naukowcy z całego świata od wielu lat nad nią pracują.
Zadaniem terapii antyretrowirusowej, jest przedłużanie życia pacjentów oraz poprawa jego jakości. Działanie leku polega na spowalnianiu oddziaływania wirusa na organizm ludzki. Ma też pomagać w odbudowie uszkodzonego systemu odporności oraz zapobiegać rozwojowi infekcji i nowotworów związanych z AIDS.
Właśnie dlatego warto i trzeba mówić o HIV/AIDS, gdyż wiedza jest naszą bronią .W tym przypadku wiedza na temat ryzykownych zachowań oraz nauka tolerancji wobec osób żyjących z HIV oraz chorymi na AIDS
Opracowała pielęgniarka szkolna Renata Mierzejewska na postawie danych pzh.gov.pl
Link: https://www.unaids.org/en/resources/fact-sheet
Co się dzieje z organizmem po rzuceniu palenia?
Podczas palenia papierosa do organizmu wnika mnóstwo szkodliwych substancji, które upośledzają działanie poszczególnych organów. Jeśli pali się regularnie, szkody mogą być nieodwracalne. Jednak decydując się na rzucenie nałogu pozytywne zmiany zauważymy już po kilkunastu minutach, kiedy organizm rozpocznie proces oczyszczania.
W pierwszej kolejności stabilizuje się tętno oraz ciśnienie krwi, które wzrastają przy każdym wypalanym papierosie. Poprawia się również krążenie oddechowe, a większy dopływ tlenu powoduje lepsze samopoczucie i wzrost energii. Po upływie kolejnych godzin zmniejsza się stężenie dwutlenku węgla we krwi, również nieustanie obniża się poziom nikotyny. Każda kolejna doba bez papierosa to zmniejszenie ryzyka zawału mięśnia sercowego, co jest szczególnie ważne dla palaczy obciążonych chorobami układu krążenia. Zmysły, do tej pory tłumione przez dym i nikotynę, wyostrzają się, dzięki czemu odczuwa się więcej smaków i zapachów. Z biegiem kolejnych tygodniu zaniknie całkowicie tzw. „kaszel palacza”, który był reakcją organizmu na gromadzące się w układzie oddechowym zanieczyszczenia.
Każdy rok bez papierosa oddala ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, układu oddechowego, ale również innych przypadłości, na pozór nie związanych z uzależnieniem nikotynowym.
- Rok po rzuceniu palenia – zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób serca o 50% w porównaniu z osobami palącymi,
- 5 lat – maleje ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych, raka szyjki macicy i pęcherza,
- 10 lat – o 50% zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka płuc, jamy ustnej, gardła, przełyku,
- 15 lat – ryzyko wystąpienia chorób serca wyrównuje się do poziomu jaki występuje u osób niepalących.
Należy jednak pamiętać, że organizm któremu regularnie dostarczano toksyn, doznaje szoku związanego z odstawieniem używki. Szczególnie w początkowej fazie mogą pojawić się charakterystyczne tego objawy – drażliwość, zwiększony apetyt, nerwowość, bóle głowy, nudności. Okres ten nie jest długi, trwa najczęściej około dwóch/trzech tygodni. Ważne przy tym, by mieć świadomość, że papierosy uzależniają nie tylko umysł, ale i ciało. A pojawiające się po rzuceniu fizyczne dolegliwości są objawem odtruwania organizmu.
Dopiero po tym etapie w poszczególnych układach i organach zachodzą intensywne zmiany i regeneracja.
„Niesamowity świat higieny jamy ustnej”
Wiek 6-7 lat to najlepszy czas, aby pomóc dzieciom wykształcić - towarzyszące im przez całe życie - nawyki dbania o higienę. W trakcie realizacji programu „Niesamowity świat higieny jamy ustnej” dzieci zdobyły niezbędną wiedzę na temat higieny jamy ustnej, dbania o zęby, sposobów i częstotliwości prawidłowego szczotkowania zębów oraz przełamania bariery regularnych wizyt stomatologicznych. Uczniowie dowiedzieli się także, jak ważne jest dbanie o stan zębów już od najmłodszych lat.
Zajęcia z uczniami klasy I przeprowadziła pielęgniarka szkolna - pani Renata Mierzejewska.